Na czym polega?
- sprawdzenie wartości ciśnień w pracującym układzie i prawidłowości pracy układu klimatyzacji
- regeneracja czynnika chłodniczego
- osuszenie i oczyszczenie układu (bardzo ważne w przypadku układów które były naprawiane)
- sprawdzenie szczelności układu
- wprowadzenie odpowiedniej ilości świeżego oleju do układu
- wprowadzenie odpowiedniej ilości czynnika chłodniczego
- kontrola działania klimatyzacji
- kontrola i wymiana filtra kabinowego
- wymiana filtra-osuszacza
- wymiana uszkodzonych chłodnic, sprężarek i przewodów
A po serwisie odgrzybiamy:
- metodą ozonową
- a w razie potrzeby odgrzybianie metodą ultradźwiękową
Większość z nas ma już w swoim samochodzie klimatyzację, czy to zwykłą – manualną czy też automatyczną (climatronic). Ale czy dbamy regularnie o jej prawidłową kondycję?

Czy tak jak o corocznym przeglądzie rejestracyjnym samochodu, pamiętamy też o serwisie tego systemu?
Czy przypominamy sobie o tym dopiero podczas wakacyjnych podróży, gdy w upalny dzień, po włączeniu klimatyzacji z kratek nawiewu unosi się duszący, nieprzyjemny zapach, albo w ogóle nie ma już jakiegokolwiek chłodzenia? Wtedy jest już stanowczo za późno na wizytę w serwisie. Ryzykujemy w ten sposób kosztowne uszkodzenie samej klimatyzacji (najczęściej kompresora) oraz, co ważniejsze, narażamy siebie i swoich pasażerów na działanie grzybów, pleśni i różnego rodzaju drobnoustrojów, jakie rozwijają się na elementach układu klimatyzacji.
Dlatego by zadbać o swoje auto, a zwłaszcza o komfort i bezpieczeństwo nim podróżowania, powinniśmy regularnie serwisować układ klimatyzacji i zabezpieczyć przed rozwojem szkodliwych dla zdrowia zanieczyszczeń. Tu pojawią się pytania: Kiedy i jak często należy przeprowadzić obsługę klimatyzacji? Gdzie tego dokonać? A może wystarczy tylko „dobić” gazu?
Żeby na nie odpowiedzieć, należy wyjaśnić kilka kwestii. Najważniejszą z nich jest to, jak działa układ klimatyzacji. W największym uproszczeniu, zasada działania polega na ciągłych procesach sprężania i rozprężania czynnika chłodniczego (najczęściej typu R134a). Podczas fazy rozprężania czynnik chłodniczy znacznie obniża swą temperaturę, dzięki czemu przepływające przez parownik powietrze schładza się i możemy się cieszyć przyjemnym chłodem w kabinie naszego samochodu. By zapewnić prawidłową pracę układu klimatyzacji, musi się w nim znajdować odpowiednia ilość czynnika chłodniczego (tu zasada: im więcej, tym lepiej – nie przynosi żadnych korzyści), musi być zapewnione prawidłowe smarowanie, no i sam układ musi być oczywiście szczelny.
Żeby sprostać tym wszystkim wymaganiom i zapewnić prawidłową obsługę, serwis samochodowy musi posiadać najwyższej klasy specjalistyczne urządzenie, takie jak ECK 2500 firmy Ecotechnics. Dzięki zastosowanej w nim technologii HIGHPRECISION możliwe jest odzyskanie z układu do 95% czynnika (w standardowych urządzeniach tylko 75-80%) i jego dokładne oczyszczenie. Tego nigdy nie zapewni nam Pan Henio mający samą butlę z zestawem manometrów. A jak często serwisować klimatyzację? Przyjmuje się, że nawet w nowych, sprawnych i zasadniczo szczelnych układach klimatyzacji, może dojść do ubytku 10-15% gazu w ciągu roku. A co dopiero w autach 5-10 letnich? Dlatego powinno się dokonywać przeglądu klimatyzacji regularnie raz w roku, zwłaszcza przed okresem letnim. Podczas takiego przeglądu wykonywane są następujące czynności:
- sprawdzenie wartości ciśnień w pracującym układzie i tym samym prawidłowości pracy układu
- odzysk czynnika chłodniczego i jego regeneracja
- osuszenie i oczyszczenie układu (bardzo ważne w przypadku układu, który został rozszczelniony)
- sprawdzenie szczelności układu
- wprowadzenie odpowiedniej ilości świeżego oleju do układu
- wprowadzenie odpowiedniej ilości czynnika chłodniczego
- kontrola działania klimatyzacji
- kontrola i w razie potrzeby wymiana filtra kabinowego